12 Ocak 2015 Pazartesi

BİR KELİME BİN KELİME-Bir Görsel Okuma Hikayesi :)

Görsel okuma Türkçe dersi kazanımlarının içinde yer alan ve günümüz şartlarında önemi epey artmış bir beceridir. Öğrenenlerin herhangi bir görseli yorumlama, analiz etme, çıkarımlarda bulunma, ana fikrini/konusunu belirleme çalışmalarında aktif bir katılım göstermesini bekliyoruz. Çünkü bu beceri aslında sadece Türkçe dersini değil tüm dersleri kapsayan, hayata dair bir bakış açısı oluşturmaları konusunda onlara  rehberlik edecek olan bir beceri.
Biz görsel okuma becerisini geliştirmek için geçen sene karikatürlerden yola çıkmıştık. Karikatürleri büyük kağıtlara renkli çıktılarını almış, panolar oluşturmuş, görsellerden çıkardıkları anlamları, çıkarımlarını yazmalarını istemiştik. Çeşitli yönergeler vererek yaptığımız bu çalışmalar sayesinde bu sene görsel okuma/yorumlama becerilerini geliştirmeyi amaçlayan çalışmalarda ortaya çıkan ürünlerin daha kaliteli olduğunu söyleyebiliyoruz.
Sınıflarınızda uygulayabileceğiniz bir etkinliği paylaşmak istedim bugün. Bu haftanın enerji tasarrufu haftası olmasından yola çıkarak ilk önce öğrencilere bir görsel göstereceğimi, bu görseli incelemek için 1 dakikalarının olduğunu söyledim ve aşağıdaki görseli ekrana yansıttım.


Görseli inceledikten sonra görselle ilgili akıllarında kalan her nesneyi, eşyayı, kişiyi kelimelere dökmelerini istedim. Görselde gördükleri ve hatırladıkları herşeyi yazdılar. Sonra bu kelimelerden birini seçmelerini istedim. Seçtikleri kelimeyle ilgili akıllarına gelen her şeyi kavram haritası yöntemiyle yazmalarını istedim. Yaptıkları çalışmalar aşağıda :


Bu çalışmada bittikten sonra sıra geldi hikaye yazmaya. Öğrencilere "hazırladığınız kavram haritasındaki kelimelerin hepsini ya da çoğunu kullanarak bir yazılı anlatım yapmanızı istiyorum" şekline yönerge verdim. İsteyen şiir yazdı, isteyen tekerleme, rap şarkısı yazan bile vardı :) Değişik hikayeler çıktı ortaya, okuduğum zaman keyif veren ürünler çoğunluktaydı. Öğrenciler de yaparken çok keyif aldılar. Aşağıda bazı örnekleri görebilirsiniz..






Uygulamış bir öğretmen olarak Bir Kelime Bin Kelime etkinliğini denemenizi tavsiye ederim. :)


Hiç yorum yok :

Yorum Gönder